Regler för kortspelet Euchre
Euchre är ett spel som har sitt ursprung i Amerika någon gång på 1800-talet! Regler för kortspelet Euchre inte så svårt, behöver bara öva. Euchre är ett kortspel för 2 till 4 spelare. Målet är att du eller ditt lag ska vinna tre eller fler av de fem sticken i en omgång.
Euchre är ett partnerskapsspel. Det kommer att finnas två lag om 2 med partners som sitter mittemot varandra.
Du kommer att ställa in målresultatet för att vinna innan spelet börjar. Det kan vara 5, 7 eller 10 poäng.
I artikeln nedan kommer vi att gå igenom alla standard Euchre-regler och några variationer.
Upplägg för Euchre
Först kommer du att modifiera kortleken. Du måste ta bort alla kort som rankas sex och lägre. Denna modifiering lämnar dig med ett kortlek med 32 kort.
Vissa variationer tar bort 7: orna eller 7: orna och 8: orna. Denna modifiering kan ge dig ett 28- eller 24-kortsdäck respektfullt.
Det finns också en variation som lägger till en joker i däcket. Då skulle detta ändra däcktotalerna till 33, 29 eller 25.
Du kommer att dra kort för partners och den första återförsäljaren. De två högst rankade korten kommer att vara partner, och de två lägst rankade korten kommer också att vara partner.
Det lägst rankade kortet är den första dealern. Rangordningen är kung (hög), dam, knekt, 10, 9, 8, 7 och ess (låg). I framtida omgångar kommer turen att dela ut kort att gå till spelaren till vänster om dealern.
Givarna
Dealern blandar kortleken och spelaren till höger om dealern kan klippa kortleken. Därefter delar dealern ut en hand med 5 kort till varje spelare i omgångar om 3 och 2 kort. Utdelningen sker medsols.
När du har delat ut korten lägger du de återstående korten i mitten av spelområdet och visar det översta kortet. Om någon spelare accepterar den här färgen som trumf, får dealern byta ett kort från sin hand med den avslöjade trumfen.
Förklaring av trumf
Med början med spelaren till vänster om dealern kan varje spelare passa eller acceptera trumfen.
Om alla fyra spelare passar, stoppar du det avslöjade kortet under kortleken och alla spelare har nu chansen att ropa ut en trumffärg (den får inte vara samma som det avvisade kortet).
Om alla fyra spelare passar igen samlar spelföraren ihop korten och nästa spelförare tar ut dem.
När en trumffärg har accepterats blir det lag som består av de spelare som ropade trumf förklarare.
Att spela ensam
Om den spelare som har förklarat trumf efter att ha förklarat trumf känner att han eller hon skulle ha lättare att vinna ensam, kan han eller hon förklara att han eller hon spelar ensam. Partnern lägger då sina kort med framsidan nedåt och deltar inte i rundan.
Rangordning av kort
Rangordningen för trumffärgen ändras beroende på om du spelar med en joker eller inte. Om du spelar med en joker är rangordningen Joker (hög), trumfknekt (även känd som den högra borgen), knekt av samma färg (även känd som den vänstra borgen), ess, kung, dam, 10, 9, 8 och 7 (låg).
Om det inte finns någon joker är den högst rankade trumfen den högra borgen. Alla andra färger rankas ess (högt), kung, dam, knekt, 10, 9, 8 och 7 (lågt).
Hur man spelar Euchre
Euchre är ett relativt enkelt spel att spela. För varje stick eller spelomgång börjar den första spelaren med ett kort, och alla spelare turas om att spela sina berättigade kort efteråt.
Första sticket
Spelaren leder det första sticket till vänster om dealern, eller om spelarens lag spelar ensamt, av spelaren mittemot dealern. Du kan spela vilket kort som helst för att starta ett stick, och alla framtida utspel till detta stick måste följa den färg som valts vid stickets start.
Följande
Följande spelare måste följa färgen om de kan. Om de inte kan det, får de spela vilket kort som helst, inklusive trumfkort. När du följer upp ett stick måste du följa färgen om du har ett kort i den färgen, även om du vet att du kommer att förlora.
Att vinna ett stick
Sticket vinns med den högsta spelade trumfen eller, om det inte är tillämpligt, med det högsta kortet i den färg som spelföraren har. Spelarna ska jämföra alla kort som spelats i sticket.
Om alla kort är i samma färg, är det högst rankade kortet vinnaren. När du spelar ett kort i trumffärgen jämför du alla kort som är trumf och det högst rankade kortet vinner. Om du spelar ett kort i en annan färg, finns det ingen vinnare av sticket. Den spelare som vinner sticket startar nästa stick.
Framtida stick
Du spelar alla framtida stick på samma sätt som det första. Vinnaren leder alltid nästa stick tills du har spelat alla stick för omgången.
Poängräkning
När du har spelat alla fem sticken kan poängräkningen börja.
Om spelförarna vann 3 eller 4 stick får de 1 poäng. Och om de vinner alla 5, får de 2 poäng. Om man spelar ensam och vinner 3 eller 4 stick får man 1 poäng.
Men om de spelar ensamma och vinner alla fem sticken får de 4 poäng.
Om spelförarna inte lyckas vinna minst tre stick, får motståndarlaget 2 poäng.
Slut på spelet
Det första laget som uppnår den målsatta poängen vinner.
Euchre kortspelet – variationer
Brittisk Euchre
I British Euchre spelas 25 kort där det 25:e kortet är en Joker eller Spader 2. Jokern eller spader 2 kallas för “Benny” och den rankar alla kort högre. Om Benny vänds upp när trumf ska avgöras blir dealerns lag angripare och dealern ersätter Benny med ett av sina kort.
Euchre med 2 spelare
Två spelare kan spela Euchre med följande metod. Först väljs dealern genom slantsingling. Men om du är mer intresserad av kortspel kan du läsa mer om enkla kortspel för 2 personer.
Dealern delar sedan ut 8 kort till varje spelare. De sista 3 korten betecknas som “dummy”-kort. Spelarna gör sedan den bästa 5-kortshanden de kan med de 8 korten och kastar de återstående 3. Spelare kan “gå ensamma” om de bestämmer sig för att inte implementera dummy-korten i förväg.
Buck Euchre
I Buck Euchre finns det inga lag. Alla börjar spelet med 25 poäng och spelarna vinner stick för att dra av poäng (1 stick motsvarar 1 poäng) med målet att komma till 0. Om angriparen (spelaren som bestämde trumf) vinner minst 3 stick drar de av 3 poäng från sin poäng och de andra spelarna lägger till 3 poäng till sina; om angriparen misslyckas med att få minst 3 stick lägger de dock till 5 poäng till sin egen poäng.
Varje spelare måste ta minst 1 stick i spelet, annars läggs 5 poäng till deras poäng. Om en spelare får en markering vinner han spelet omedelbart. Om alla spelare passar när de bestämmer trumf, kommer det inte att finnas någon trumf i spelet och ingen angripare. En spelare kan också hoppa av en runda efter att ha fått sina kort; detta räddar dem från 1 trick minimum men förbjuder också att dra av några poäng.
Peppar
Pepper, eller Big Euchre, följer reglerna för vanlig euchre med några få undantag. Spelarna får 6 kort istället för 5. Ett lag vinner när de når 30 poäng. Om ett lag bjuder och vinner alla stick i en omgång får de 12 poäng; detta kallas “Big Pepper”. Alla andra regler i traditionell Euchre gäller.
Agram
Agram är en Euchre-variant från landet Niger. Kortleken för Agram består av ess, 10:or, 9:or, 8:or, 7:or, 6:or, 5:or, 4:or och 3:or med ess högt och 3:or lågt. Spelaren till vänster om dealern börjar med det första lead-kortet.
Medsols försöker spelarna följa färgen med ett högre rankat kort för att vinna sticket. Om de inte kan följa färgen kan de spela vilket kort som helst, men ett kort som inte är i huvudfärgen rankas inte.
Till exempel, om huvudkortet är en klöver 7, rankas inte ett ruter ess högre än det. Vinnaren av det sista sticket vinner hela spelet, oavsett hur många stick en annan spelare kan ha vunnit. I Agram är det bara det sista sticket som räknas.
Historia av spelet Euchre
(Euchre-spelet har en lång historia som börjar i 1700-talets Europa)
Spielexperten David Parlett förklarar i en grundlig artikel om Euchre att det här spelet kommer från det elsassiska Jucker. Och det verkar som att Jucker själv härstammar från Triomphe eller French Ruff och kanske genom ett annat spel som heter Bête.
En unik aspekt av Euchre är hur två knektar blir de mest kraftfulla korten som kallas Right and Left Bowers; vi kan se något liknande i vissa tyska spel från slutet av 1700-talet till början av 1800-talet som Réunion, Bester Bube och Kontraspiel.
Utvecklingen av knektar verkar ha kommit till på 1700-talet. Det kan bero på hur klöver knekt blev viktigare i spel som Loo och Pamphile. Det kan också bero på att svarta ess, som är ess från svärd- och klöverfärger, är speciella i Ombre-spelet.
Euchre, som började i Europa, introducerades förmodligen till Amerika av invandrare från Tyskland. Spelets första erkända beskrivning i USA dök upp i 1845-versionen av Hoyle’s Games-bok. Även om Euchre inte är lika populärt som det var på 1800-talet har det fortfarande många fans i den amerikanska mellanvästern.
Andra länder tycker också om detta spel, särskilt i Storbritannien.
Slutsats av regler för kortspelet Euchre
Euchre är fortfarande mycket omtyckt för att spela kort eftersom det har smarta strategier och snabba, intressanta varv. Det kan ändras för olika antal spelare – två, tre eller sex – med ändringar i reglerna, så det är bra att välja på kvällar när du spelar spel.
När du skapar lag i ett spel med fyra personer eller spelar ensam i en match för två, erbjuder Euchre en djup och utmanande upplevelse som fortsätter att locka nya spelare från hela världen.
Ofta ställda frågor – regler för kortspelet Euchre
1. Vad är den vänstra och den högra knekten❓
Den högra borgen är trumfens knekt och den vänstra borgen är knekten i samma färg som trumffärgen.
2. Vad betyder “gå ensam”❓
När en spelare väljer att gå ensam säger de att de har en tillräckligt bra hand och tror att de kan slå det andra laget utan sin partner.
Detta drag resulterar i en högre poäng i slutet om en spelare lyckas vinna alla fem trick i omgången.
3. Vad är trumfrankingen❓
Trumfrankingen är: Höger trumf (hög), vänster trumf, ess, kung, dam, 10, 9, 8 och 7 (låg).Om du spelar med en Joker tillagd, blir rankningen: Joker (hög), Höger bower, Vänster bower, Ess, Kung, Drottning, 10, 9, 8, och 7 (låg).
4. Vad är det högst rankade trumfkortet❓
Svaret beror på om du spelar med Joker-varianten. Om det inte finns någon joker i kortleken är den högsta trumfen den högra träkarlen. Men om det finns en joker, är jokern det högst rankade trumfkortet.
5. Hur man spelar euchre med två spelare❓
För att spela Euchre för två spelare använder du en kortlek med 24 kort och delar ut 5 kort till varje spelare och lämnar 4 kort som kisse. Spelarna bjuder på det översta kortet i kusen för att bestämma trumffärgen och spelar sedan fem stick, där varje vunnet stick är värt 1 poäng. Den första spelaren som når 10 poäng vinner.
6. Är reglerna för IFeuchre-kort svåra❓
Euchre-reglerna kan verka komplexa till en början på grund av de unika elementen som trumffärgen och specialkortens rangordning. Men med lite övning blir det lättare att förstå och njuta av. Börja med en grundläggande guide och spela några omgångar för att få tag på det.